جایگاه مولفه های اصلی آموزش وپرورش در مدارس هوشمند
معلم
معلمان در کنار دانشآموزان یاد میگیرند و به جای ارائه یک طرفهی آموزش، نقش تسهیلکننده را در خودآموزی و یادگیری دانشآموزان برعهده خواهند داشت.
دانش آموز
با توجه به دانشآموز محور بودن مدرسه هوشمند، نقش دانشآموز مهمتر میباشد به طوری که:
درتعیین اهداف آموزشی، دانشآموز با راهنمایی معلم خود اهداف را شکل میدهد.درتعیین وظایف آموزشی، به پیشنهاد معلم وظایف توسط دانشآموز تعیین میگردد در انتخاب منابع، دانشآموز منابع خود را در نظر میگیرد و از معلم در مورد آنها نظر میخواهد
کتاب
با هوشمند سازی مدارس تکنولوژی جای کتاب محوری را می گیرد و معلمان با فناوری جدید مطالب درسی را به خوبی تدریس خواهند کرد.
کلاس
کلاس مانند یک کلاس سنتی است که با استفاده از قابلیتها و ابزارهای فناوری اطلاعات تجهیز شده باشد. در این کلاس حداقل یک ابزار نمایش از جمله تخته تعاملی و یا ویدیوپروژکتور و همچنین یک عدد رایانه وجود دارد. در این کلاس معلم میتواند از محتوی الکترونیکی در دسترس برای ارتقای فرآیند یاددهی یادگیری استفاده کند.چون هدایت کلاس با روشهای مختلف یاددهی – یادگیری می باشد
مدرسه
با تقویت و پشتیبانی مقولهی دانشآموز پژوهشمحور و افزایش ارتباط مؤثّر و چند جانبه بین "معلم و شاگرد با مدرسه" و "مدرسه با جامعه"؛ مدرسه را به کانونی پویا، مشتاق و قوی برای پرورش نیروی انسانی خلّاق و متفکّر که قابلیت زندگی در عصر اطلاعات را دارد، تبدیل میکند. در چنین فضایی، دانشآموزان به دنبال کسب نظریهها و پژوهش در آنها و تولید علم هستند و شکلی از اجتماعیشدن را تجربه میکنند. این تجربه میتواند وَرای موقعیّت جغرافیایی و اجتماعی آنها باشد.
خانواده
حضور، مشارکت و پشتیبانی کامل والدین و جامعه در فرآیند یاددهی - یادگیری و در هدایت و راهبری دانشآموزان به وضوح به چشم میخورد، و در حد بالایی قرار خواهد داشت.